آموزش هنر های دستی و فروش اینترنتی دست سازه ها

www.jabehrangi.com
بایگانی
  • ۰
  • ۰

در این قسمت با مطلبی متفاوت درباره ی ساخت عروسک روسی با الگو و وسایل ساخت عروسک روسی همراه شما هستیم. عروسک هایی که دل های شما را خواهد برد و امیدواریم پس از خواندن این مطلب انگیزه ی ساخت یکی از این عروسک های زیبا در وجود شما شکل بگیرد.
عروسک روسی برای اولین بار توسط یک طراح نروژی ساخته شد. عروسک های روسی نه تنها در میان افراد کم سن و سال طرفداران زیادی دارد بلکه حتی بزرگتر های بسیاری هم طرفدار این عروسک ها هستند. عروسک های روسی تماماً دست ساز هستند و مانندِ تمام کار های هنری عواطف و احساسات و کودک درونتان را برانگیخته خواهند کرد. می توان بسیاری از شخصیت های دنیای واقعی را واردِ دنیای عروسک ها کرد و عروسک های روسی آن ها که مختصِ خودشان هست را ساخت.

ساخت عروسک روسی با الگو | وسایل ساخت عروسک روسی

برای شروع کار خوب است بدانید که برای ساخت عروسک روسی با الگو نیاز به هیچ مهارت و یا پیش زمینه ای نیست.

وسایل ساخت عروسک روسی شامل پارچه تریکو رنگ بدن, نخ در رنگ های سفید و کرم و رنگ های مرتبط با لباس عروسک, تور (برای دامن عروسک), پارچه کتان و یا هر نوع پارچه برای لباس های عروسک, کفش آل استار برای عروسک یا جوراب, مو برای عروسک در اندازه و رنگ دلخواه, الیاف (برای پُر کردن داخل عروسک), گوی یونولیتی (برای سر عروسک) و قیچی و دکمه های رنگی و بی رنگ و سوزن و چسب حرارتی و وسیله ی بسیار مهم یعنی چرخ خیاطی می باشد.

آموزش تصویری دوخت عروسک روسی را به امید خدا در آینده در مطالبی جداگانه خواهیم گذاشت اما در این مطلب به طور مختصر و مفید مراحل ساخت عروسک روسی با الگو را توضیح می دهیم.

ساخت عروسک روسی با الگو چگونه است؟

در ساخت عروسک روسی با الگو برای بدنه ی عروسک روسی ابتدا باید الگو های عروسک روسی را در اندازه ای که می خواهید در کاغذ a4 پرینت بگیرید پس از این که الگو پرینت گرفته شد الگو ها را بِبُرید و روی پارچه تریکو از آن سمتی که کشسانی نیست قرار دهید (که تشخیص این مورد به صورت تجربی است و بسیار آسان است). پس الگو های بریده شده را روی پارچه تریکو قرار دهید و به وسیله ی سوزن ته گرد آن ها را فیکس کنید و بعد از آن به وسیله ی خودکار الگوی خود را روی پارچه ی تریکو بکشید.

در الگو مکان هایی که با نقطه چین مشخص شده است بدان معنا است که این قسمت ها نباید دوخته شوند چون از این قسمت ها الیاف داخل می شوند.

بعد از آن که الگو بریده شد نوبت به دوخت دور این الگو ها به وسیله ی چرخ خیاطی می باشد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا حتماً چرخ خیاطی مورد نیاز است؟ که جواب ما این است که بله. به دلیل آن که شاید دوخت های دور این الگو ها را می توان با دست انجام داد و از چرخ خیاطی استفاده نکرد اما برای دوخت لباس عروسک روسی حتماً باید از چرخ خیاطی استفاده کرد و پیشنهاد ما هم چرخ خیاطی ای است که بتواند پارچه های تریکو را به خوبی بدوزد.

چگونه از الیاف برای پر کردن عروسک روسی استفاده می شود؟

پس از دوخت قسمت های مشخص شده نوبت به پُر کردن بدنه ی عروسک روسی از جمله دست و پا و بدن است.

پس از دوخت پارچه را برگردانید تا دوخت ها مشخص نباشد و بعد از مکان هایی که باز است الیاف را داخل بدنه می کنید, این قسمت شاید راحت ترین و با دقت ترین قسمت باشد, چرا که در این قسمت باید به یک اندازه الیاف وارد کنید به طوری که برای مثال یکی از پا ها توپر تر از پای دیگر نباشد و هم اندازه باشند و قسمت بدنه و گردن را هم همین طور پر می کنید.

بعد از آن قسمت های باز را کوک های کوچک زده و دوخت آخر را دندان موشی زده و سفت می کنید. برای سرِ عروسک روسی نیز از گوی یونولیتی استفاده می کنید و داخل پارچه تریکو قرار داده و قسمت سر را هم خیلی تمیز دوخت های کوچک و کنار هم می زنید.

چگونه اجزای بدن عروسک روسی را متصل کنیم؟

بعد از آن نوبت به وصل کردنِ پا ها و دست ها به بدنه می رسد. برای آن که پا ها متحرک باشند در این قسمت می توانید از دکمه های بی رنگ استفاده کنید و با نخ و سوزن های بلند مانند سوزن های لحاف دوزی پا ها و دست ها را به بدنه بدوزید. عروسک های روسی انواع مختلفی دارند و تمام عروسک های روسی دختر و پسر بدنه شان به همین صورت ولی در اندازه های گوناگون درست می شوند. عروسک های روسی ای که امروزه خیلی مورد توجه هستند می توان به عروسک روسی عروس و داماد و انواع عروسک های روسی دختر و پسر اشاره کرد. در آخر نوبت به قسمتِ هیجان انگیز ماجرا یعنی لباس ها و کفش ها و مو ها می رسد.

لباس عروسک های روسی چگونه درست می شود؟

برای لباس عروسک های روسی با توجه به دختر و پسر بودن آن ها الگو های گوناگونی وجود دارد, مثلاً کت و شلوار برای عروسک های روسی پسر و پیراهن و دامن و کت های دخترانه برای عروسک های روسی دختر هستند. رنگ و نوع لباس ها کاملاً سلیقه ای است و انتخاب پارچه ها برای لباس های کاملاً به سلیقه خود شما بستگی دارد.

الگو های لباس را هم پرینت گرفته و برش بزنید و الگو های برش خورده را روی پارچه انداخته و به وسیله سوزن فیکس کنید سپس آن را هم برش بزنید و در آخر به وسیله ی چرخ خیاطی بدوزید.

برای پا های عروسک روسی نیز می توانید از کفش های آل استاری که در بازار برای این کار موجود است استفاده کنید و برای زیبایی کارتان می توانید از بند های رنگی برای کفش ها استفاده کنید.

مو عروسک روسی در رنگ ها و اندازه های مختلف هم برای عروسک روسی پسر و هم برای عروسک روسی دختر موجود است که می توانید آن را تهیه کنید و حتی می توانید موهای آن ها را حالت دهید, فر کنید و یا حتی لخت کنید. نحوه ی وصل کردن مو ها به عروسک به وسیله ی چسب حرارتی انجام می شود که مو را با دقت به سر عروسک می چسبانید.

اگر خواستید برای زیبا تر کردن عروسک های دختر و پسر می توانید وسایلی نظیرِ گلِ سر, گل ها و تل های تزئینی و حتی کلاه های بافتنی درست کنید. حتی برای لباس هایشان می توانید از گل های دست ساز مختلف استفاده کنید و روی لباس هایشان بچسبانید و از عینک نیز بر روی چشم هایشان می توانید استفاده کنید. هزاران ایده برای زیبا تر کردن عروسک روسی وجود دارد که با کمی خلاقیت و سرچ و ایده گرفتن قطعاً به نتیجه ی خوبی خواهید رسید.

شاید در ابتدا سخت به نظر بیاید ولی با کمی تمرین عروسک روسی ای تمیز و زیبا خواهید داشت که با نگاه کردن آن ذوق خواهید کرد. عروسک روسی یکی از بهترین هدیه ها می تواند باشد برای تمام کسانی که دوستشان دارید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ایده ها, نظرات و پیشنهادات خود را حتماً با ما در میان بگذارید.

شاد و خلاق باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی