آموزش هنر های دستی و فروش اینترنتی دست سازه ها

www.jabehrangi.com
بایگانی
  • ۰
  • ۰

در این مطلب قصد داریم مطالب جدید و متفاوتی در مورد بدلیجات رزینی و ساخت زیورآلات رزینی و تزئین زیورآلات رزینی در اختیار شما قرار دهیم. رِزین طبیعی از گیاهان به دست می آید و مانند شیره ی درختان است و ماده ی چسبنده ای است که به سرعت سفت می شود. اما رزینی که مدِ نظر ماست و در زیورآلات هم کاربرد دارد رزین اپوکسی می باشد که خود از خانواده ی مواد شیمیایی است و از دو بخش یعنی رزین و هاردنر تشکیل شده است که بر اثر واکنش های شیمایی در رنگ های بی رنگ, زرد کهربایی و قهوه ای تولید می شوند.

بدلیجات رزینی | ساخت زیورآلات رزینی | تزئین زیورآلات رزینی

برای ساخت بدلیجات رزینی از رِزین اپوکسی 50 درصد استفاده می شود که به دلیل شفایت بالا و غلظت خوبی که دارا می باشد به راحتی می توان در زیور آلات از آن استفاده نمود. برای نگهداری رزین ها آن ها را در محیطی تاریک و گرم و در داخل ظرف هایی با در های بسته نگهداری نمایید.

در ساخت بدلیجات رزینی لازم است که نسبت رزین به هاردنر دقیق رعایت شود و باید نسبت آن ها دو به یک باشد, یعنی اگر رزین 100 گرم استفاده شد باید حتماً از هاردنر 50 گرم استفاده شود. برای این که این نسبت درست باشد می توان از ترازوی دیجیتال که بسیار دقیق است استفاده کرد ولی از وسایل دیگر نظیرِ پیمانه های مدرج و یا سرنگ های مدرج که دقت پایین تری دارند نیز می توان استفاده کرد.

در ایران دو نوع رزین وجود دارد, یکی رزین های ایرانی و دیگری رِزین هایی آلمانی. رزین های ایرانی برای ساخت زیور آلات مناسب هستند اما ممکن است بعد از مدتی شفافیت خود را از دست دهند و کدر شوند و از قیمت پایین تری برخوردار می باشند. رزین های آلمانی از کیفیت و قیمت بالاتر برخوردار هستند و برای ساخت زیورآلات بسیار مناسب هستند و با گذشت زمان شفافیت خود را از دست نمی دهند. رزین های ایرانی یا آلمانی می توانید از رنگ فروشی ها و یا سرچ در اینترنت تهیه کنید.

ساخت زیورآلات رزینی چگونه است؟

در این قسمت قصد داریم نحوه ساخت زیورآلات رزینی را داشته باشیم. برای ساخت زیور آلات رزینی پس از این که رزین را تهیه کردید و نسبت رزین به هاردنر را رعایت کردید, مخلوط رزین را در آب جوش می گذاریم تا تمام حباب هایش گرفته شود. اگر رزین خیلی کدر شود و یا حباب های زیادی بر روی سطحش ایجاد شود به علت این است که جنس رزین و هاردنر خوب نبوده است. برای حباب گیری رزین می توان از فندک اتمی استفاد نمود و نحوه ی استفاده از فندک اتمی که از لوازم خانگی فروشی ها قابل خرید است به این صورت است که رزین و هاردنر را در فضایی باز برده و فندک اتمی را دقیقا بر روی ترکیبات به مدت چند ثانیه نگه دارید, دقت داشته باشید اگر ظرف پلاستیکی است به ظرف گرمایی داده نشود و فقط گرما را روی ترکیب بگیرید, این کار باعث از بین بردن حباب های موجود در ترکیب می شود.

و اگر به فندک اتمی دسترسی ندارید می توانید از گرمای سشوار نیز استفاده نمایید. یادتان باشد گرمای بیش از حد دادن به رزین باعث خشک شدن آن و خراب شدنش می شود, پس از قرار دادن آن بر روی اجاق گاز و یا ماکروویو جداً خودداری نمایید.

توجه داشته باشید که گاز های حاوی از رزین و هاردنر سمی است و حتما هنگام استفاده از آن ها از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

چگونه می توان از قاب های فلزی و چوبی در ساخت بدلیجات رزینی استفاده کرد؟

روش ساخت زیورآلات رزین به این صورت است که از انواع قاب های فلزی و چوبی پشت بسته و یا پشت باز که در بازار وجود دارد و هم چنین قالب های سیلیکونی مخصوص جواهرات رزینی می توان استفاده کرد. در بعضی مواقع که به این وسایل دسترسی ندارید می توانید از قالب های شکلات و فوندانت و ژله هم استفاده کنید.

اگر از قالب های سیلیکونی استفاده کردید پس از خارج کردن زیورآلات از قالب می توانید از فرز انگشتی برای سوراخ کردن هر قسمت از زیوآلات رزین استفاده کنید و به وسیله ی مهر و زنجیر آن ها را تبدیل به زیورآلات مورد دلخواهتان نمایید.

هم چنین برای ساخت ست زیورآلات رزینی از جمله گوشواره رزینی , دستبند رزینی , انگشتر رزین و گردنبند رزین و در کل بدلیجات رزینی می توانید قاب های مورد نظر خود را تهیه کنید و از آن ها استفاده نمایید.

اگر قاب ها پشت باز بودند آن ها را بر روی چسب های نواری پهن و ضخیم قرار دهید و روی میز و یا هر مکانی که سفت است بکشید تا به خوبی قاب بر روی چسب قرار گیرد, سپس رزین و هاردنر که نحوه آماده سازی و ترکیب آن ها توضیح داده شد را تا نصفه داخل قاب بریزید و برای تزئین از مواردی که در ادامه گفته می شود استفاده کنید, سپس به مدت 4 الی 5 ساعت بگذارید کامل خشک شود و بعد بقیه ترکیب رزین و هاردنر که سفت شده است را گرم کرده و آن را داخل قاب بریزید.

تزئین زیورآلات رزینی چگونه است؟

برای تزئین داخل قاب می توانید از انواع گل های خشک و هر چیزی که به نظر شما زیباست و خشک است استفاده کنید.

گل ها را می توانید خودتان خشک کنید. برای این که گل های طبیعی ای که می خرید را بتوانید سریع خشک کنید آن ها را بین صفحات کتاب ها قرار دهید. حتی می توانید از روش های دیگری نیز استفاده کنید, برای این منظور پودر سیلیکاژل را تهیه کنید و در ظرفی بریزید. گل ها را داخل آن قرار دهید طوری که پودر سیلیکاژل دورشان را کامل بپوشاند با این کار گل ها ظرف مدت سه روز الی یک هفته خشک می شوند.

حتی می توانید از گل های خشک آماده موجود در بازار های گل استفاده نمایید, هم چنین می توانید گل های خشک را از مکان هایی که لوازم آرایشی می فروشند تهیه کرده و استفاده نمایید.

اگر دوست داشته باشید می توانید گل هایی که تهیه می کنید را به رنگ دلخواه خود درآورید برای این منظور به وسیله ی قطره چکان چند قطره رنگ خوراکی و چند قطره الکل را زمانی که گل ها خشک شدند روی گل ها بچکانید تا گل ها رنگ دلخواه شما را به خود بگیرند.

در ساخت زیورآلات رزینی می توان از خلاقیت های بسیاری استفاده کرد, می توان عکس های خود و یا هر عکسی که مد نظرتان است را در اندازه ی دلخواه بر روی کاغذ فتوگلاسه پرینت گرفته و قبل از این که مواد رزین و هاردنر را در داخل قالب بریزید این عکس ها را در ته ظرف بگذارید و مراحلی که گفته شد را انجام دهید.

به این علت از کاغذ های فتوگلاسه بهتر است استفاده شود چون رزین و هاردنر به آن ها نفوذ نمی کند ولی می توان از کاغذ های معمولی نیز استفاده نمود و روی آن ها را دو یا سه لایه چسب چوب زد ولی ما این روش را پیشنهاد نمی کنیم چون ممکن است رزین به کاغذ نفوذ کند و کار خراب شود.

امیدواریم از مطالبی که گفته شد استفاده ی کامل را ببرید و مثل همیشه ذوق و خلاقیت خود را برای خلق زیورآلات رزین به کار بگیرید. هم چنین می توانید ایده ها و کار های خود را برای ما ارسال کنید.

شاد و خلاق باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی